Wat zeggen de kleuren in je logo?
Kleuren zijn een belangrijk onderdeel voor de herkenbaarheid van je bedrijf. Kleur doet iets met mensen. Een goed gekozen kleur kan er dan ook voor zorgen dat jouw bedrijf extra opvalt! Om ervoor te zorgen dat mensen je logo herinneren, kan je hem het beste zo simpel mogelijk houden. Hierdoor ben je makkelijk herkenbaar, goed te onthouden en het effectiefst in het overbrengen van de boodschap. Kleur speelt hierin een belangrijke rol.
Rood
Maar welke kleur moet je nou kiezen voor je bedrijf? Lees hieronder de betekenis van de verschillende kleuren en de associaties die mensen hier, over het algemeen, bij hebben. Rood is een emotionele kleur die energie, passie en kracht oproept. Rood trekt echt de aandacht wordt daarom in veel logo’s gebruikt. Het roept gek genoeg ook een gevoel van honger op! Daarom komt deze kleur veel voor in logo’s van fastfoodketens.
Oranje
Oranje staat voor enthousiast, jong en betaalbaar. Een heldere en aantrekkelijke kleur die de aandacht vraagt van de kijker. In Nederland staat oranje natuurlijk voor veel meer! Hierdoor legt de gemiddelde Nederlander de link met voetbal, het koningshuis en met Nederland in het algemeen.
Groen
Groen is een rustgevende, verfrissende en harmonieuze kleur. Deze kleur wordt veel geassocieerd met gezondheid en natuur. Bedrijven die zich bezig houden met duurzaamheid en MVO zullen snel geneigd zijn deze kleur te gebruiken om in te springen op de natuurlijke associatie die mensen hierbij hebben.
Blauw
Blauw straalt kalmte, succes en loyaliteit uit. Deze kleur wordt het meest gebruikt in logo’s. Vooral de zakelijke dienstverlening en de overheid maken veel gebruik van deze kleur. Betrouwbaar overkomen is voor dit soort bedrijven namelijk essentieel.
Paars
Paars staat voor luxe, rijkdom en spiritualiteit. Deze kleur wordt veel gebruikt in het onderwijs en bij de wat luxere producten.
Grijs
Grijs staat voor intelligentie, praktisch en solide. Grijs wordt vaak gebruikt als basis in een logo en heeft de neiging de kleur die ernaast staat te versterken.
De kleuren die je in je logo gebruikt zeggen dus veel over jouw product of dienst en hebben invloed op je klanten. Wat zeggen de kleuren in jouw logo? Sluit het aan bij de identiteit die je met je bedrijf wilt uitstralen?
DELEN
Ontvang gratis mijn ‘build your brand’ werkboek
Ga direct zelf aan de slag met het creëren van een merk dat echt bij je past.
eerdere blogs
- Vind je purpose18 november 2020/1 Comment
- Personal branding tips voor de introverte ondernemer3 november 2020/
- Je suis un innie27 oktober 2020/
- Past een woordmerk of beeldmerk bij jou?24 april 2020/
- Leve Comic Sans of toch niet?5 juli 2019/