Je suis un innie

 

Een innie? Ja, een innie, een introvert. En ik kan je zeggen dat ik dat soms best een uitdaging vind als ondernemer. Zo was ik een aantal weken geleden 5 dagen op Workation met Meetings in the Sun. Oké, de “sun” was ver te zoeken (zou eigenlijk in Lissabon zijn, maar was nu op een prachtige, regenachtige locatie in Rosmalen), maar hard werken was het zeker. Met een groep ondernemers onder leiding van een businesscoach aan mijn bedrijf werken. Allemaal ervaren ondernemers op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Keer op keer konden zij helder en goed formuleren wat hun leermomenten waren. En ik? Ik dacht alleen maar: Waarom kan ik dit niet? Wanneer is de pauze, zodat ik er even rustig over na kan denken? Maar ook: Waarom kan ik mij niet helemaal openstellen en gewoon meedoen, zoals het hoort?

Ondernemen als introvert

Na deze 5 dagen heb ik een week nodig gehad om weer op te laden en er eens goed over na te denken. En wat denk je? Ik heb allemaal leuke ideeën, ik heb mijn doelgroep weer een stuk scherper en ik heb bedacht hoe ik kan gaan opschalen. Mmmm… toch vreemd dat die kwartjes bij mij zo veel later vallen….. Nee, want ik ben een introvert. Dit wist ik natuurlijk al lang, maar ik bleef er maar tegen vechten. Dit moet toch anders kunnen dacht ik. Dus ik ben mij gaan verdiepen in introversie en begonnen aan het boek “Ik moet nog even kijken of ik kan” van Liesbeth Smit. Een feest van herkenning en een echte aanrader!

Door dit boek kwam ik erachter dat een introvert van nature een denker is die meer tijd nodig heeft om informatie te verwerken, zich in een groep vaak niet zo prettig voelt en ruimte nodig heeft om weer op te laden. Ik ben dus geen stille Willie, maar bij mij werkt het gewoon anders. Ik ben meer van het luisteren, denken en reflecteren.

Conclusie?

Ik hoef mij niet aan te passen aan ”wat hoort”, maar gewoon mijn eigen weg kiezen, mijn eigen ruimte pakken en laten zien dat het ook anders kan. Ik ga mijn introversie omarmen en heb mijn personal branding strategie en marketing hierop ingericht. Want anderen helpen met hun personal branding en marketing is voor mij geen enkel probleem (heel leuk zelfs), maar gek genoeg blijft het voor mijzelf soms een uitdaging (iets met die schilder en zijn eigen huis…). Ik heb een manier gevonden die bij mij past en waar ik mij prettig bij voel. Ik stap weg van wat hoort op bijvoorbeeld sociale media (veel en luid) en stap over op minder, bedachtzaam en waardevol.

Herken je jezelf in mijn verhaal en heb je vragen of opmerkingen? Laat het weten!

DELEN

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Ontvang gratis mijn ‘build your brand’ werkboek

Ga direct zelf aan de slag met het creëren van een merk dat echt bij je past. 

eerdere blogs