Leve Comic Sans of toch niet? 

 

Heb jij ook zo’n lettertype waar je de kriebels van krijgt? Een font dat pijn doet aan je ogen? Of juist een lievelingsfont? Vandaag is het Nationale Comic Sans Dag. Doet die naam nog een belletje rinkelen?

Comic Sans werd in 1994 uitgebracht door Microsoft. Het bedrijf wilde een casual font naast alle strakke, zakelijke varianten. Mensen gebruikten dit speelse font enthousiast voor uitnodigingen, flyers en posters, maar helaas zie ik hem tegenwoordig ook nog weleens voorbijkomen in een bedrijfspresentatie. 

Het lettertype werd zo populair en zo vaak gebruikt (niet door grafisch ontwerpers trouwens :-0) dat veel mensen nu juist een echte afkeer hebben van Comic Sans. Een goede reden voor dj’s Coen Swijnenberg en Sander Lantinga om de eerste vrijdag van juli uit te roepen tot Nationale Comic Sans Dag en het lettertype eens in het zonnetje te zetten.

Maar welk font dan wel?

Zoals je misschien wel kan begrijpen raad ik als grafisch ontwerper het gebruik van Comic Sans af. Maar wat is dan wel een goed font? Als ontwerper kijk ik niet alleen naar de fonts die ik ga gebruiken in je logo. Ik bepaal ook het font voor de platte tekst, voor bijvoorbeeld je brochures en je website, die juist goed leesbaar moet zijn. 

Gebruik niet te veel verschillende fonts door elkaar. Kies er één voor de kop (bv het lettertype wat ook in je logo wordt gebruikt), één voor een platte tekst en desnoods nog een ander voor quotes. Een handgeschreven font is bijvoorbeeld leuk voor quotes op Instagram. 

Uiteraard moeten de fonts ook goed passen bij jouw onderneming. Het ene font komt lief over, terwijl een ander je dwingend aankijkt of juist een vriendelijk gevoel geeft. Sommige huisstijlen onderscheiden zich echt door de keuze van een karakteristiek lettertype dat perfect de visie van het bedrijf weergeeft.

Arial, Times New Roman of Calibri?

Hoewel Arial, Times New Roman of Calibri hoog scoren op leesbaarheid vind ik het zonde om voor zo’n standaardlettertype te kiezen. Je kan namelijk echt een statement maken met de keuze van je font. Je zet je uitstraling sterk neer en je vergroot je herkenbaarheid met een uitgesproken lettertype. Kijk eens wat Google Fonts allemaal te bieden heeft. Het is een online bibliotheek vol lettertypes die je gemakkelijk kunt downloaden en installeren op je device.

Denk dus goed na over het lettertype waarmee je communiceert. Het zegt meer over jouw bedrijf dan je denkt. 

Wil jij hulp bij het vinden van een lettertype dat bij jou past? Neem contact op, dan kunnen we tijdens een kopje koffie sparren over jouw ideale font.d

DELEN

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Ontvang gratis mijn ‘build your brand’ werkboek

Ga direct zelf aan de slag met het creëren van een merk dat echt bij je past. 

eerdere blogs