Vind je purpose

Wat is je doel in het leven? Waarom ben je hier? Wat wil je bereiken? De basisvragen die elke ondernemer zich zou moeten stellen. Wij mensen streven er constant naar om ons doel in het leven te vinden, en als het even kan er ook nog naar te handelen. Ook jouw doelgroep heeft doelen, maar hoe kom je daar achter?

Uitzoeken wat jouw doel is klinkt voor de één als een piece of cake en voor de ander een onbeklimbare berg. In deze oefening van 20 minuten kan je je eigen doel ontdekken – en die van anderen vinden. Het is eigenlijk heel simpel: voordat je aan je doelgroep begint, moet je toch echt eerst op zoek naar je eigen doel. Hier is hoe het werkt:

Stap 1 

Maak een lijstje van 10 dingen die echt belangrijk voor je zijn. Dit kunnen dingen zijn waar je goed in bent, dingen die je leuk vindt, dingen die waarde voor je hebben. Neem een paar minuten de tijd om deze lijst samen te stellen. De volgorde maakt niet zoveel uit. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Het milieu
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Je werk
  • Geld

Stap 2

Nummer deze van 1 tot 10. Selecteer vervolgens de drie die het belangrijkst voor je zijn. Dingen waar je energie in stopt, waar je dagelijks mee bezig bent en waar je niet zonder zou kunnen. Ze zijn echt met ‘Wie je bent’ verbonden. Denk goed na! Kies de drie die echt het allerbelangrijkste voor je zijn. Het is geen gemakkelijke oefening, maar essentieel voor je personal branding.

Stap 3

Teken 3 cirkels op een vel papier die elkaar allemaal overlappen. Schrijf de 3 dingen die je hebt geselecteerd in de buitenste delen van de cirkels. Mijn Purpose map ziet er bijvoorbeeld als volgt uit: 

Purpose_1

Stap 4
Nu is het tijd om de overlappende delen in te vullen. Denk hier niet te veel over na, maar doe het intuïtief. Kijk waar de twee woorden in de buitenste cirkel samenkomen. Het hoeft niet in een keer goed te zijn. Je kan dit zo vaak doen als je wil tot je denkt: Ja, dit klopt!

Purpose_2

Bijvoorbeeld:

  • Persoonlijke ontwikkeling – Werk: “Ik werk om mijzelf te kunnen ontwikkelen en om te kunnen groeien.”
  • Werk-authenticiteit: “Ik wil authentiek zijn in mijn werk zodat ik mijn echte toegevoegde waarde kan delen.”
  • Authenticiteit-Persoonlijke ontwikkeling: “Ik wil mij ontwikkelen op een manier dat mijn authentieke ik steeds beter tot zijn recht komt”

Stap 5

Je bent er bijna. Probeer nu ook de kern in te vullen. Hoe komt hier alles samen. Bijvoorbeeld: “Mijn doel is mijzelf te ontwikkelen op een authentieke manier waardoor ik mijzelf kan blijven”

Purpose_3

Bij mij klopt dit helemaal! Zoals je hebt kunnen lezen in mijn blog “Je suis een innie”. Daar kan je lezen dat ik ook vaak van mijzelf weg ben gegaan als ondernemer en dat daar vooral geen groei uit voortkomt, maar vooral frustratie. Jouw eigen persoonlijke doel in het leven is onderdeel van je doel als ondernemer. Alleen als je voor iets gaat waar je hart ligt kan je ook waarde bieden aan je klanten.

Stap 6

Als je je eigen purpose hebt gevonden, kan je dit ook voor je doelgroepen doen. Wat vinden zij belangrijk? Wat is hun doel in het leven? Door op deze manier ook naar je doelgroepen te kijken, krijg je een veel beter kijkje in hun wereld, waardoor je  veel makkelijker begrijpt waarom ze doen wat ze doen. Vervolgens kan je dus veel beter waarde bieden die aansluit bij jouw doelgroep en het geeft jou en jouw merk de kans om je publiek te helpen hun doel te bereiken.

Denk je pfff leuk dit maar hier kom ik zelf echt niet uit! Boek dan een Brand Brainstorm van 2 uur en dan gaan we samen op zoek naar je purpose.

DELEN

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Ontvang gratis mijn ‘build your brand’ werkboek

Ga direct zelf aan de slag met het creëren van een merk dat echt bij je past. 

eerdere blogs