Personal branding tips voor de introverte ondernemer

Opvallen tussen de rest. Dat is wat je moet doen om succesvol te ondernemen. Toch? Voor een introverte ondernemer is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe hou jij je als bescheiden ondernemer staande tussen als die extraverte ondernemers die zowel online als offline hun ruimte pakken, vasthouden en uitbreiden? Dat kan een flinke uitdaging zijn, zeker als je het helemaal niet zo fijn vind om op de voorgrond te treden. Is ondernemen dan eigenlijk nog wel leuk? 

Ondernemen is hartstikke leuk, vooral als het kan op een manier waar je je goed bij voelt. De wereld heeft namelijk best wel behoefte aan die weldoordachte ideeën en rustige inbreng van introverte professionals. Jouw kwaliteiten zijn voor opdrachtgevers ontzettend waardevol, maar dan moeten die opdrachtgevers je kwaliteiten natuurlijk wel kunnen zien. 

Hoe kun jij opdrachtgevers nu laten kennismaken met jouw kwaliteiten, als de spotlights en jij niet de beste maatjes zijn? Hieronder 5 personal branding tips die je meteen kunt toepassen:

Tip 1 – Focus op online

Online jezelf laten zien biedt een hoop mogelijkheden. Je kunt zelf beslissen op welk platform je aan de slag gaat. Kies je voor video’s op Youtube, vind je het leuk om een podcast te maken of hou je het bij posts op Instagram, Facebook, Twitter of het zakelijk netwerk LinkedIn? 

Het voordeel aan online branding is dat je zelf kunt bepalen waar, wanneer en hoe vaak je communiceert. Bovendien is er ook nog de mogelijkheid om interactie aan te gaan met degenen die je berichten zien en erop reageren. Maar wel allemaal op een moment wanneer jij er klaar voor bent, en de tijd hebt kunnen nemen om even over je antwoord na te denken. 

Tip 2 – Zet anderen in de spotlights

Geen zin om zelf op de voorgrond te staan? Zet dan anderen in de spotlights? Benader bijvoorbeeld je collega’s of klanten met de vraag of zij iets leuks willen zeggen over jullie samenwerking. Die quotes kun je vervolgens gebruiken om jezelf te promoten. 

Tip 3 – Wees selectief beroemd

Succesvolle personal branding is branding die ervoor zorgt dat je jouw potentiële klanten op een goede manier aanspreekt, en in het beste geval natuurlijk binnenhaalt als nieuwe klant. Het is niet nodig om de hele wereld aan te spreken met jouw posts. Richt ze liever op een selecte groep mensen die echt interesse heeft in wat je te vertellen hebt. Dat kan door bijvoorbeeld sociale media platforms te kiezen waarvan je zeker weet dat jouw potentiële klanten het vaak gebruiken. Zo komt je boodschap veel beter over bij de juiste mensen. 

Tip 4 – Kies voor kwaliteit

Hoewel het soms lijkt alsof het op sociale media alleen maar draait om het aantal volgers, is het niet altijd noodzakelijk om veel volgers te hebben. Als de boodschap die je wil vertellen maar de juiste volgers bereikt. Die boodschap vertel je door middel van kwalitatief goede sociale media posts. 

Het is belangrijk dat je écht wat te vertellen hebt, want alleen dan zijn je posts interessant voor je doelgroep. Kies dus liever voor wat minder, kwalitatief goede posts, dan voor een heleboel posts die verder niet veel waarde hebben. 

Tip 5 – Denk verder dan social media

Hoewel sociale media een belangrijk uithangbord kan zijn voor de introverte ondernemer, zijn er ook nog andere mogelijkheden om je expertise aan de man te brengen. Zo kun je bijvoorbeeld een whitepaper publiceren over jouw expertise en deze delen via je eigen website. Ontwikkel een gratis weggever en verzamel zo e-mailadressen voor je nieuwsbrief, ga gastbloggen voor andere website of geef een presentatie over jouw expertise. Je kunt alles eens proberen en kijken wat jou het beste ligt. 

Waar je ook voor kiest, kies datgene waar je je goed bij voelt. 

DELEN

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Ontvang gratis mijn ‘build your brand’ werkboek

Ga direct zelf aan de slag met het creëren van een merk dat echt bij je past. 

eerdere blogs