Je unieke bedrijfsidentiteit vaststellen!
De identiteit van een bedrijf is meer dan alleen een logo of een website. Het gaat erom dat je kernwaarden en visie goed worden vertaald. Identiteit is ‘eigenheid’. Deze kernwaarden en visie moeten terugkomen in alle communicatiemiddelen die je gebruikt. Van het logo tot het interieur van je kantoor tot de manier waarop je klanten aanspreekt.
Je moet dus op zoek naar de kernwaarden van je bedrijf en het imago dat je wilt uitstralen. En ook erg belangrijk: Wat je niet wilt uitstralen! Je kunt jezelf de volgende vragen stellen:
- Wat/Wie ben ik (kernwaarden)
- Wie wil ik bereiken (doelgroep)
- Hoe wil ik dat de markt mij ziet (imago)
- Wat maakt mijn bedrijf nou zo uniek (identiteit)?
Wil je zelf je unieke bedrijfsidentiteit vaststellen? Ga dan nu aan de slag!
Kernwaarden, de binnenkant
Het belangrijkste is natuurlijk, de basis, je product of dienst. Hier draait alles om. Omschrijf dus duidelijk waar je voor wilt staan als bedrijf: Wie en wat wil je bereiken met je product/dienst? Op welke manier ga je dit doen? Welke manier past bij je? Wat is je meerwaarde?
Identiteit, de buitenkant
Zorg ervoor dat je communicatiemateriaal, zowel online als offline, eenduidige en herkenbaar naar voren komt. Maak je kernwaarden zichtbaar. Denk hierbij aan je logo, huisstijl, corporate brochure, website, sociale media, maar ook aan de inrichting van je kantoor.
Imago, de uitstraling naar buiten toe
Naast je communicatiemiddelen ben zelf en je eventuele werknemers net zo belangrijk. Schrijf je kernwaarden, doelgroep en identiteit uit en zorg ervoor dat het voor iedereen duidelijk is. Zo kan iedereen hetzelfde uitstralen naar de (potentiële)klanten. Buitenkant en binnenkant vormen een geheel. Het resultaat? Uw bedrijf staat duidelijk, herkenbaar en professioneel in de markt. Kortom, zorg ervoor dat het totaalplaatje klopt.
DELEN
Ontvang gratis mijn ‘build your brand’ werkboek
Ga direct zelf aan de slag met het creëren van een merk dat echt bij je past.
eerdere blogs
- Vind je purpose18 november 2020/1 Comment
- Personal branding tips voor de introverte ondernemer3 november 2020/
- Je suis un innie27 oktober 2020/
- Past een woordmerk of beeldmerk bij jou?24 april 2020/
- Leve Comic Sans of toch niet?5 juli 2019/