Een grafisch ontwerp, wat komt daar bij kijken?
Een opdrachtgever heeft vaak niet door wat er allemaal komt kijken bij het maken van een mooi en goed grafisch product. Een brochure ziet er vaak eenvoudig uit, maar dat is het eindproduct! Daar hebben heel wat uurtjes in gezeten om dat eindresultaat te behalen.
De input verzamelen
Voordat een vormgever kan beginnen aan een project moeten eerst alle wensen en input worden verzameld:
- De wensen van de opdrachtgever: Wat willen ze uitstralen? Welke boodschap willen ze vertellen? Is er al een huisstijl? Wat vinden ze wel/niet mooi?
- De afbeeldingen: Er zijn voor drukwerk hoge resolutie (300 dpi) afbeeldingen nodig. Het van “internet halen” van foto’s gaat helaas niet op. Naast dat ze een te lage resolutie hebben zitten er ook auteursrechten op. Al vormgever ga je dan op zoek naar een fotograaf of je maak je gebruik van Stock afbeeldingen. Als er bepaald is welke afbeeldingen het beste bij de boodschap passen, kan er een briefing gemaakt worden voor de fotograaf of ga je als vormgever op zoek in verschillende beeldbanken. Een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden!
- De teksten: Goed geschreven teksten en vooral niet te lang! Het gebruik van witruimte op de pagina’s komt ten goede aan het helder overbrengen van de boodschap.
Het ontwerpproces
Vervolgens komt het ontwerpproces op gang: Brainstormen, schetsen, inspiratie op doen, het ontwerp uitwerken op de computer, kleuren bepalen, lettertypes uitzoeken en verschillende opties uitproberen en uitwerken. In deze fase moet er ook al worden uitgezocht welke papiersoort en afwerking er gebruikt gaat worden.
Feedback
Nadat de eerste versie bij de opdrachtgever is geweest komen er meestal 1 a 2 correctierondes. De laatste foutjes worden eruit gehaald en de puntjes worden op de i gezet. Het hoort er allemaal bij om samen tot een mooi eindproduct te komen.
Het opleveren van het ontwerp
Het ontwerp is goedgekeurd! Nu kan de vormgever het bestand geschikt gaan maken voor drukwerk. Alle afbeeldingen en kleuren moeten worden omgezet naar CMYK (drukkleuren). Het document nog een maal nalopen en alles op de mm rechtzetten. Vervolgens kan er een certified pdf worden gemaakt die geschikt is voor drukwerk. Nadat er verschillende offerte zijn aangevraagd bij diverse drukkers, moet er een keuze worden gemaakt. Er moet gekeken worden naar de prijs/kwaliteit verhouding, staat van dienst en ervaring. Als vormgever heb je daarna overleg met de drukker en bepaal je de drukspecificaties. Eventueel komt er nog een drukproef die ook weer controleert moet worden. Er gedrukt worden en zit het werk van een vormgever erop. Nu is het wachten op het eindproduct.
Hierbij nog een “grappige” link met dingen die je nooit tegen een ontwerper moet zeggen. So you know!
DELEN
Ontvang gratis mijn ‘build your brand’ werkboek
Ga direct zelf aan de slag met het creëren van een merk dat echt bij je past.
eerdere blogs
- Vind je purpose18 november 2020/1 Comment
- Personal branding tips voor de introverte ondernemer3 november 2020/
- Je suis un innie27 oktober 2020/
- Past een woordmerk of beeldmerk bij jou?24 april 2020/
- Leve Comic Sans of toch niet?5 juli 2019/