Contentkalender voor meer tijd en online zichtbaarheid 

 

Een van de ingrediënten van online branding is een contentstrategie. Dat is niets anders dan een plan waarin je vastlegt hoe jij online zichtbaar bent. Het belangrijkste bij het delen van content is structuur, regelmaat en discipline. Een contentkalender is een goed hulpmiddel om je online communicatiemiddelen up-to-date te houden.

Vaak beginnen ondernemers enthousiast met lukraak berichten plaatsen op social media. Na verloop van tijd komen er steeds minder posts. Of de nieuwsbrief verschijnt onregelmatig. Zonde! Een contentkalender biedt overzicht: je weet precies wat je te doen staat op het gebied van productie, publicatie en beheer van al je content. Van blogs en updates op social media, tot video’s, infographics of e-books.

Plannen

In een contentkalender plan je precies wanneer je wat voor wie publiceert, waar het over gaat en via welk kanaal. Door bijvoorbeeld met regelmaat een blog te plaatsen, weten je trouwe volgers precies wanneer ze weer een artikel kunnen verwachten. De link naar dit artikel deel je op social media of in je nieuwsbrief. Je staat dus tegelijkertijd stil bij de afstemming tussen deze verschillende middelen.

Kansen

En het is belangrijk om daarover na te denken. Volgens The Marketing Factory spenderen mensen meer dan 50 procent van hun tijd online aan content en nog eens 30 procent van hun tijd aan social media waar content kan worden gedeeld. Een van de redenen om content plaatsen dus serieus te nemen. Bovendien heb je als kleine ondernemer net zoveel kansen om zichtbaar te zijn als de grote ondernemers.

Minder stress

Misschien vind je dat het invullen van een contentkalender te veel tijd kost. Op de lange termijn levert het juist minder stress en meer tijd op. Je weet namelijk precies wat er moet gebeuren. Als je in je agenda één of meerdere dagen blocked om te werken aan je content, heb je uiteindelijk meer tijd voor andere zaken.

Brainstormsessie

Tijdens zo’n dag hou je een brainstormsessie en ga je gelijk aan de slag met onderwerpen die interessant zijn voor jouw doelgroep. Speel ook in op feestdagen of evenementen die voor jouw ideale klanten belangrijk zijn. Een issuekalender kan een goede inspiratiebron zijn voor verse content.

Social media management

Je kunt je content van tevoren klaarzetten en automatisch laten publiceren. Ook dat scheelt weer tijd. Voor social media bestaan er diverse tools die je helpen om eenvoudig op meerdere plekken tegelijk je boodschap te verspreiden. Buffer, Hootsuite en Social Booster zijn enkele voorbeelden van social media management-tools.

Wil je nog meer advies van een professional over jouw online branding? Neem gerust contact met me op, want ik denk graag met je mee!

DELEN

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Ontvang gratis mijn ‘build your brand’ werkboek

Ga direct zelf aan de slag met het creëren van een merk dat echt bij je past. 

eerdere blogs