internet is gelijk voor iedereen
Als kleine ondernemer heb je net zoveel kansen om zichtbaar te zijn online als de grote ondernemers. Ik denk zelfs dat je een voordeel hebt… Het is veel makkelijker om op een persoonlijke manier met je doelgroep te communiceren. Jij en je eventuele medewerkers zijn de enige die de boodschap moeten kunnen uitdragen. Dit is anders bij de grotere bedrijven waar een strak protocol moet worden opgesteld om iedere medewerker dezelfde boodschap uit te laten dragen. Hoe groter het bedrijf hoe lastiger het wordt. Een aantal simpele tips met veel impact:
Focus
Begin met een duidelijke omschrijving te maken van je doelgroep. Zo kan je gericht je potentiële klanten gaan benaderen met een duidelijke, concrete en korte boodschap. In deze boodschap vertel je wat je voor hen kan betekenen. Je wilt dat jouw doelgroep zich met jouwe bedrijf kan én wil identificeren.
Maak echt contact
Om marketing online (en offline) succesvol te laten zijn, moet je echt contact maken met je potentiële klanten. Dit kan door een bepaalde tone-of-voice, door je enthousiasme, door andere te inspireren of door het delen van je kennis. Zo ontstaat er op de langere termijn een sterk netwerk die je gaat volgen, je content gaat delen en gaat aanbevelen bij bekenden.
Wees sociaal
Op sociale media is het nog vooral veel zenden, zenden, zenden. Natuurlijk mag je af en toe gewoon ongegeneerd zenden, maar houd altijd je doelgroep in je achterhoofd. Vraag jezelf elke keer af: Als ik dit bericht verstuur, hebben mijn klanten er dan iets aan? Ga daarnaast ook de interactie aan met je klanten: Bezoek netwerkbijeenkomsten, beantwoord vragen op sociale media of bel een keertje extra om te vragen hoe het met ze gaat.
Conclusie
Gebruik online marketing altijd met je doelgroep in je achterhoofd, maak echt contact en help ze op een manier zoals je zelf ook graag geholpen zou willen worden. Het maakt niet of je nu ZP-er, MKB-er of multinational bent, bovenstaande tips kan je altijd toepassen.
DELEN
Ontvang gratis mijn ‘build your brand’ werkboek
Ga direct zelf aan de slag met het creëren van een merk dat echt bij je past.
eerdere blogs
- Vind je purpose18 november 2020/1 Comment
- Personal branding tips voor de introverte ondernemer3 november 2020/
- Je suis un innie27 oktober 2020/
- Past een woordmerk of beeldmerk bij jou?24 april 2020/
- Leve Comic Sans of toch niet?5 juli 2019/