internet is gelijk voor iedereen

 

Als kleine ondernemer heb je net zoveel kansen om zichtbaar te zijn online als de grote ondernemers. Ik denk zelfs dat je een voordeel hebt… Het is veel makkelijker om op een persoonlijke manier met je doelgroep te communiceren. Jij en je eventuele medewerkers zijn de enige die de boodschap moeten kunnen uitdragen. Dit is anders bij de grotere bedrijven waar een strak protocol moet worden opgesteld om iedere medewerker dezelfde boodschap uit te laten dragen. Hoe groter het bedrijf hoe lastiger het wordt. Een aantal simpele tips met veel impact:

Focus

Begin met een duidelijke omschrijving te maken van je doelgroep. Zo kan je gericht je potentiële klanten gaan benaderen met een duidelijke, concrete en korte boodschap. In deze boodschap vertel je wat je voor hen kan betekenen. Je wilt dat jouw doelgroep zich met jouwe bedrijf kan én wil identificeren.

Maak echt contact

Om marketing online (en offline) succesvol te laten zijn, moet je echt contact maken met je potentiële klanten. Dit kan door een bepaalde tone-of-voice, door je enthousiasme, door andere te inspireren of door het delen van je kennis. Zo ontstaat er op de langere termijn een sterk netwerk die je gaat volgen, je content gaat delen en gaat aanbevelen bij bekenden.

Wees sociaal 

Op sociale media is het nog vooral veel zenden, zenden, zenden. Natuurlijk mag je af en toe gewoon ongegeneerd zenden, maar houd altijd je doelgroep in je achterhoofd. Vraag jezelf elke keer af: Als ik dit bericht verstuur, hebben mijn klanten er dan iets aan? Ga daarnaast ook de interactie aan met je klanten: Bezoek netwerkbijeenkomsten, beantwoord vragen op sociale media of bel een keertje extra om te vragen hoe het met ze gaat.

Conclusie

Gebruik online marketing altijd met je doelgroep in je achterhoofd, maak echt contact en help ze op een manier zoals je zelf ook graag geholpen zou willen worden. Het maakt niet of je nu ZP-er, MKB-er of multinational bent, bovenstaande tips kan je altijd toepassen.

DELEN

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Ontvang gratis mijn ‘build your brand’ werkboek

Ga direct zelf aan de slag met het creëren van een merk dat echt bij je past.

eerdere blogs