de zes brand design fases 

 

Als ondernemer wil je opvallen. Er is zoveel concurrentie. Je wil dus de aandacht trekken zodat je opvalt tussen de massa en herkenbaar bent voor klanten. Dat doe je met een sterk merk. Ik laat je zien welke zes essentiële brand design fases een ontwerper doorloopt tijdens het ontwerpen van een unieke brand. Van marktonderzoek, doelgroep bepaling tot huisstijl.

1. Doelstelling en uitstraling

Als ontwerper kan ik met de vormgeving aan de slag als ik weet waar jouw bedrijf voor staat. Bereid je dan ook goed voor en denk alvast na over de identiteit van jouw onderneming of product. In de praktijk blijkt dat klanten zich vooral verheugen op een mooie vormgeving en de details vaak vergeten. Terwijl die juist zo belangrijk zijn. 

Zo vraag ik onder meer naar jouw doelstelling en wat je wil uitstralen. Schrijf bijvoorbeeld vijf woorden op die jouw onderneming beschrijven. Een krachtig merk bestaat namelijk niet alleen uit een mooi logo dat mensen aanspreekt. Het gaat ook om het gedachtegoed, de manier van communiceren en het gevoel dat het merk oproept. 

Weet je niet zo goed hoe jij je wil positioneren? Dan is personal branding iets voor jou. In een aantal branding sessies brengen we samen in kaart welke weg jij wil inslaan. Het resultaat? Een brand waar jij achter staat.

2. Onderzoek naar de markt en gebruikers

Als de doelen zijn gesteld en de persoonlijkheid van jouw bedrijf duidelijk is, ga ik op onderzoek uit. Ik duik in jouw markt. Wat voor logo’s hebben concurrenten? Welke merkidentiteit slaat aan en welke juist niet? Wat zijn de voorkeuren van jouw doelgroep? Al deze gegevens zijn van belang voor het ontwerpen van een uniek logo en een merkidentiteit die opvalt. 

3. Het logo-ontwerp

Sommige mensen denken dat een logo het merk is, maar het is slechts een fase in het proces van branding. Het logo-ontwerp speelt wel een essentiële rol. Het neemt dan ook aardig wat tijd in beslag.  Een goed doordacht logo is die investering in tijd waard. “Vormgeving is de stille ambassadeur van je merk”, zei Paul Rand, een van de bekendste vormgevers ter wereld. 

Bij het ontwerp van het logo kies ik ook het juiste kleurenpalet. Ook hier kijk ik naar de concurrentie, want jij wil opvallen met een origineel logo. Zodra het eerste ontwerp een feit is, kijk ik hoe het logo op diverse uitingen eruitziet. Op een website oogt het misschien heel anders dan op een visitekaartje. Daarom is het heel belangrijk om te testen hoe het logo in verschillende situaties overkomt.

4. Andere visuele elementen

Hoewel het logo het meest in het oog springende element is van een merk, denk ik ook na over het lettertype dat je gebruikt en andere visuele elementen die bij de identiteit van jouw bedrijf horen. Een detail als een combinatie van verschillende lettertypen dat goed bij jouw onderneming past, kan er juist voor zorgen dat klanten jouw merk onthouden. Misschien wil jij wel een onderdeel van jouw logo op een andere manier laten terugkomen in jouw huisstijl of speelt een bepaalde kleur een belangrijke rol. Voor een goede merkidentiteit neem ik dus alles wat zichtbaar is onder de loep.

5. Huisstijl

Als het logo, het kleurenpalet en andere visuele elementen klaar zijn, is het tijd om al deze componenten samen te voegen tot een huisstijl. Dat is de presentatie van jouw bedrijf aan de buitenwereld. Jouw visuele identiteit komt in alle communicatie-uitingen terug, van website, visitekaartje, briefpapier, banners tot folder.

6. Stijlgids 

Mijn laatste taak als ontwerper is het opstellen van een stijlgids. Het bevat de richtlijnen over het uiterlijk van jouw onderneming. In dit document kun je altijd opzoeken welk lettertype je gebruikt of op welke manier je het beste afbeeldingen inzet. En ik weet zeker dat je dan alle visuele elementen op de juiste manier gebruikt. 

Zoals je ziet is brand design een ingewikkeld proces. Elke stap moet goed doordacht zijn, gebaseerd op de behoeften van de doelgroep en de doelen van jouw bedrijf. Wil jij ook een onweerstaanbaar merk dat bij je past, opvalt tussen de concurrentie en jouw ideale klant aanspreekt? Ik ga graag met je aan de slag om jouw merkidentiteit een gezicht te geven. Neem je contact op?

DELEN

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Ontvang gratis mijn ‘build your brand’ werkboek

Ga direct zelf aan de slag met het creëren van een merk dat echt bij je past. 

eerdere blogs